Windows Vista
vistaJe tomu více jak rok, kdy mezi české uživatele přišel nový operační systém z dílny Microsoftu a to Windows Vista. Jeho vývoj trval 6let a měl smělý plán nahradit Windows XP. který vládl 97% na všech počítačích světa. Vista měla, ale ze začátku spoustu dětských nemocí a uživatele jej zrovna s velkým nadšením nepřijali. Jaká je situace dnes? Hodí se Windows Vista na vaše PC, nebo jsou to jen vyhozené peníze a vyplatí se počkat na Windows 7?

Windows Vista

vista.jpg

Co nám přináší Vista oproti XP?
To je otázka, která napadne asi každého, kdo uvažuje o instalaci Windows Vista. Tak především je to všemi omývaná větší bezpečnost. Windows Vista má v sobě integrované mnohé bezpečnostní prvky, ale asi tím nejviditelnějším je UAC tedy Kontrola uživatelských účtu. Ta má za úkol, že pokud máte v systému práva administrátora, tak pracuje jako standardní uživatel a jakmile bude potřeba (třeba při instalaci programu, či zásahu do systému) tak na vás vyskočí okno, zda chcete úkon opravdu provést a povýšit práva na administrátora. Tahle funkce je velmi důležitá a nedoporučuji ji vypínat, snad jen pokud instalujete na nový systém spoustu programu, ale potom hned zase zapnout. V případě, že máte dostatek operační paměti, 64bitový procesor tak s 64bitovou Vistou získáte nové možnosti práci s počítačem. 64bitové programy budou v systému rychlejší než ty 32bitové. Pozor, ale je vyžadované podepsání ovladačů od Microsoftu, což má za následek větší stabilitu systému. Už nebude nucen používat nějaké špatně naprogramované ovladače, které neprošly testem stability a nebyly tak podepsány. 64bitový systém ztrácí podporu 16bitových aplikací, takže starší hry pro 486 si již nejspíše nezahrajete. Existuje, ale možnost virtualizace.

plocha


Proč bych měl Windows Vista instalovat?
Tak v první řadě již zmíněné většin bezpečnosti. Dále Windows Vista daleko lépe umí využít moderní počítač. Windows XP nebyly stavěny na vícejadrové procesory a spoustu GB-RAM paměti a neumí jej efektivně využít. Dokonce můžou některé hry ve Windows XP padat a být nestabilní a to právě kvůli zmíněnému použiti paměti, kdy se třeba nová hra řekne o 2GB paměti. Windows XP má omezení na jednu aplikaci může, poskytnou max.2GB-RAM. Pak je tu integrované vyhledávaní na které se velmi rychle zvyknete. Hledat můžete v nabídce Start, kdy stačí napsat pár písmenek s hledané aplikace a výsledky se okamžitě zobrazuji. Podobně můžete vyhledávat v jakémkoliv otevřeném okně. Už nikdy nebude dlouho hledat vaše fotky s dovolené, či rozepsaný dokument. Potom tu máme inovované ovládaní celého systému, který vám pomůže zefektivnit práci (samozřejmě, až si na něj po velmi krátkém čase zvyknete.


start



Na jaký počítač se Vista hodí a na jaký ne?

Vista se hodí na každý nový počítač, který má minimálně 1GB paměti RAM. Tohle je minimum. Doporučil bych, ale investici aspoň do 2GB, protože cena je směšně nízko a s 2GB-RAM vám už Vista poběží slušně. Ještě lépe se vám Vista odmění se 4GB paměti, což není v dnešním světě neobvyklého, ale tam už bych doporučil instalovat 64bitovou verzi. Takže jaké zní mé doporučení na nový PC s Windows Vista? Procesor určitě dvoujaderný, nebo více (dobrá volba je třijaderný AMD Phenon X3), moderní grafická karta s podporou DirectX10,(slušná grafika za dobré peníze je buď ATI Radeon 4850 a nebo Geforce 9600) a 2GB-RAM paměti čí více.

Půjdou mě na Windows Vista nelegální programy a hry?
Až s podivem často se setkávám s touhle otázkou. Ačkoliv internetem proběhl dosti kontroverzní článek, který pojednával o Windows Vista, který vám bude mazat vaše stáhnuté MP3 a filmy, tak se bát nemusíte. Nic takového Vista nedělá a ani dělat nebude. Představte si klasického amerického občana, kterému Windows Vista omyle, smazala jeho oblíbené albům, které si zakoupil a udělal si jeho kopii do počítače? Takový američan by Microsoft zažalovat a Microsoft by platil jak mourovatý a to by určitě nešlo o jeden případ. Proto nic takové Windows Vista nedělá a ani nebude dělat.

zlodej



Service Pack 1
S příchodem první Service Packu se Vista navíc vyléčila s mnoha dětských nemocí, které tento systém ze začátku měl. SP1 vám systém urychlí a to v některých případech i o 45%, prodlouží výdrž baterie notebooku a přidá pár novinek do systému, ale o tom jsem již psal v jiných článcích.


Závěr a doporučení
Mé doporučení, tedy zní, že pokud máte, nebo si chcete, koupit nový počítač určitě jděte do Windows Vista. Jestli, ale máte doma počítač starší dvou let s 1GB paměti a postarším procesorem a grafikou zůstaňte u Windows XP. Vista by znamenala jen zpomalení v tomhle případě. Kdo chce poradit, jestli se daná sestava hodí na Vistu, či na XPčko tak ať napíše co má za železo do komentářů a my vám rádi poradíme.


 

 

Komentáře (29)add
0
...
napsal Roman , 25 září 2008 11:03
Dobrý den, mám notebook Mivvy M310/ I-Atom 1.6GHz/ 10" WSVGA/ 2GB/ 120GB 5.4k a chtěl jsem Vás poprosit, jaký mi do tohoto PC doporučíte operační systém, mám Vista premium i XP home SP3,samozdřejmě originál.Předem moc děkuji.
nevhodné?
nesouhlas
souhlas
Hlasy: +0
0
...
napsal Tomáš , 25 září 2008 11:18
Mám podobný stroj a vybral jsem si Windows XP. Vista tam šlapala docela dobře, ale XP bylo rychlejší a celkově svižnější.
nevhodné?
nesouhlas
souhlas
Hlasy: +0
0
Ne(legální) hry
napsal David , 29 říjen 2008 10:38
Dobrý den, nejsem si tak úplně jistý, zda je to s těmi nelegálními hrami a programy pravda. Mám originální dvd hry MX vs. ATV a jen jsem si zkopíroval jeho obsah na jiné dvd a vista hru sice spustila, ale jen do menu. Jakmile se měl spustit závod tak to spadlo a po chvíli hledání chyby se program ukončil... Tato hra není jediná co takovou chybu hází. Jak se to dá řešit??? :cry:
nevhodné?
nesouhlas
souhlas
Hlasy: -1
0
...
napsal Štěpán Pernický , 29 říjen 2008 11:00
Dobrý den, a originál vám funguje bez problému? V tom, že je hra zkopírováná problém nevidím, tedy pokud jste ji zkopíroval správně. Jinak doporučuji stáhnout nejnovější ovladače pro vaši grafickou kartu a také určitě postahuje všechny aktualizace pro systém Windows Vista včetně SP1.
nevhodné?
nesouhlas
souhlas
Hlasy: +0
0
Vista
napsal Carlosak , 17 listopad 2008 11:53
Včera jsem zkoušel jen tak z legrace Vistu a po 2 hodinové instalaci jsem ji spustil.Jenže ouha hned při instalaci prvního programu Alkohol 120% se systém totálně zroutil a nešel nijak nahodit.To nemluvím o hrách a dalším software ,který musí být dělaný přímo pro Vistu.A co se týče grafického rozhraní mi to nepřišlo nijak úchvatné ba naopak.
Neříkám ,že je to úplně blbý systém ale asi ne pro všechny uživatele Windows.Tak jsem si říkal ,že microsoft trošku pouvažuje a sedmičky budou mnohem lepší ale podle toho co jsem viděl (uvolněná beta verze) se toho k lepšímu moc nestalo.Takže jak dlouho bude trvat než Microsoft zas přijde s něčím pořádným jako jsou třeba XP?
nevhodné?
nesouhlas
souhlas
Hlasy: +0
0
...
napsal Peter , 17 listopad 2008 15:04
aky je rozdil mezi windows vista home basic home premium
nevhodné?
nesouhlas
souhlas
Hlasy: +0
0
Rozdíl je ...
napsal Tomas , 17 listopad 2008 15:12
Rozdílů je trochu víc na komentář. Koukni na přehlednou tabulku edicí Vista. http://www.microsoft.com/cze/w...hoose.mspx
nevhodné?
nesouhlas
souhlas
Hlasy: +0
0
...
napsal Štěpán Pernický , 17 listopad 2008 20:22
Tak tohle je chyba většiny uživatelů, kteri nadávají na Visty. Buď ji nikdy nevyzkouší, což váš případ není anebo ji vyzkouší, ale po pár hodiných a prvním problému celý systém smažou a nikdy mu už nedají šanci a jen na něho nadávají. Jinak to, že instalace trvala 2.hodiny vypovídá, že asi nemáte dostatečný hardware na provoz Visty. Na každém normálním PC, které je dnes v prodeji se Vista instaluje kolem 40minut. Druhá věc, pokud vím tak poslední verze Alkohol 120% pracuje ve Windows Vista bezproblému. Nejspíše jste použil starší verzi, která vám systém zhodila. Nelíbí se vám grafické rozhraní? Nevadí. Jde ho přepnout na rozhraní, které bude podobné Widnows XP anebo dokonce Windows 98. Také tvrzení, že každý software a hra musí být dělaná přímo na Vistu není pravdivé. Já sám používám, některé programy a dokonce hry, které byly napsané ještě v dobách Windows Xp, nebo dokonce W98. Neříkám, že fungujou všechny, ale ty co nefungují je menšina. Nechci Váš názor nějak kritizovat, ale po tak krátkém čase jaký jste Vistě dal si nemůže udělat objektivní názor. To samé pokud nemáte novější počítač. Na starší PC opravdu radši doporučuji Windows XP. Jinak můžu se zeptat co vám konktertně vadí na Windows 7??? Většina lidí má na něho kladný názor.
nevhodné?
nesouhlas
souhlas
Hlasy: +0
0
...
napsal notebook , 25 listopad 2008 19:23
chci si koupit notebook OS tam je widows vista home pujdou mi tam starsi hry jak
3 roky
nevhodné?
nesouhlas
souhlas
Hlasy: +0
0
hry a vista
napsal Tomáš , 25 listopad 2008 21:30
asi bych odpověděl takto .. nedá se tohle paušalizovat. Většina her ti půjde. Já jsem zatím nenarazil na žádnou, kterou bych nespustil.
nevhodné?
nesouhlas
souhlas
Hlasy: -1
0
domácí střih Full HD videa
napsal Pepa , 24 prosinec 2008 10:59
Dobrý den.
Již několik let stříhám domací digitální video z kamery Sony DV8. Nyní uvažuji o přechodu na digitální kameru typu Full HD, a v souvislosti s tím mám několik otázek. Konfigurace mého PC je následující:
- OS Windows XP Pro SP 3 (samozřejmě orig.)
- procesor AMD Dual-Core Athlon A64 X2 3800+ EE (35W) 64-bit
- grafická karta MSI MS-V801 (NX7600GT-T2D256E) GeForce nx7600GT 256 MB DDR3 PCI Express x16 SLi HDTV 2xDVI
- pevný disk Seagate Barracuda 7200.10 320GB, SATA II NCQ 16MB cache, 7200ot.
- RAM 1GB (2 x 512MB) DDR2 800MHz PC6400 CL5-5-5-12 Corsair
- základní deska MSI K9N SLi-Platinum - nForce570SLi
- DVD mechanika LG GSA-4163B
- instalován DirectX 9c
- pro capture z DV kamery do PC používán FireWire port

Pozn.:
Pro střih Full HD videa bude používán software Corel Video Studio Pro X2 Ultimate IE (jde o produkt bývalého U-Leadu, v jehož starších verzích stříhám dosud, jsem na něj zvyklý, vyhovuje mi uživatelsky a funguje bez problémů)

Mé otázky jsou následující:
1) Je výše popsaná konfigurace mého PC pro střih Full HD videa dostačující?
2) Nebylo by lepší přejít na OS Windows Vista? To by pro mě nepředstavovalo problém, jak po stránce zakoupení OS, tak zvýšení RAM na alespoň 4GB - do toho mohu bez potíží investovat. Otázka je, zda by taková investice měla smysl a byla přínosem, popř. zda je přímo nutná.
3) Pokud jít do Visty, pak ještě malá podotázka, zda 32bit nebo 64bit verze? Co je pro mnou popsaný úmysl (střh Full HD videa) lepší? A bude mít nějaký znatelný vliv na kvalitu i případná instalace DirectX 10, který na XP neběhá?
nevhodné?
nesouhlas
souhlas
Hlasy: +0
0
...
napsal Štěpán Pernický , 26 prosinec 2008 08:22
Dobrý den, na vaši otázku není jednoduchá odpověď. Já bohužel nemám zkušenosti se střihem HD videa. Jen občas si stříhám nahrané pořady, takže nejsem na tohle zrovna odborník. Osobně bych vám, ale poradil toto. Pro střih videa se hodí mít rychlý procesor a nejlépe vicejadrný. Tří, nebo i čtyři jádra jsou dnes za pakatel. S výměnou procesoru je spojena i základní deska. Co se týče otázky volby systému tak samozřejmě pokud chcete, aby byl potenciál vašeho počítače využit na maximum je nutné instalovat Windows Vista a s případem, že bude mít nainstalované 4GB a více operační paměti tak rozhodně 64bitovou verzi. Pokud ovšem nespěcháte s vylepševáním počítače počkal bych ještě tak 3/4 roku a koupil teprve novou sestavu. V tu dobu totiž bude přicházet na trh systém Windows 7, který již teď vykazuje mnoha znánky zlepšení oproti Windows Vista. Je rychlejší a uživatelský příjemnější.
nevhodné?
nesouhlas
souhlas
Hlasy: +0
0
PC pro Vista?
napsal Martin , 04 leden 2009 11:19
Dobrý den, poradil byste mi prosím, zda moje sestava bude vhodná pro W. Vista? Především motherbord, jestli je nějakým způsobem kompatibilní.

Gigabyte K8 Triton GA-K8NS (nForce3 250 Chipset) ATP

AMD Sempron

2 GB DDR RAM

HDD 500 GB

Grafika vhodná, ale neznám její označení.

Děkuji.

Martin
nevhodné?
nesouhlas
souhlas
Hlasy: +0
0
...
napsal Vašek , 05 leden 2009 15:58
Dobrý den, chtěl bych se zeptat jestli můj PC je vhodný pro Windows Vista

Intel Core 2 duo CPU 6300, 3,60 GHz
Ram 1GB
Grafická karta: NVIDIA GeForce 7600 GS
HDD: 320GB
nevhodné?
nesouhlas
souhlas
Hlasy: +0
0
re: Intel Core 2 duo CPU 6300
napsal PCMTomas , 05 leden 2009 16:31
Intel Core 2 duo CPU 6300, 3,60 GHz
Ram 1GB
Grafická karta: NVIDIA GeForce 7600 GS
HDD: 320GB


No záleží co si představuješ pod pojmem vhodný. Na kancelářské aplikace a internet stačí. Pokud jsi pařan her nebude ti 1 GB RAM stačit. Tady bych doporučil minimálně 2 GB při 32bit verzi a 4 GB na 64 bit verzi Vista.
nevhodné?
nesouhlas
souhlas
Hlasy: +0
0
re: PC pro Vista?
napsal PCMTomas , 05 leden 2009 16:52
Dobrý den, poradil byste mi prosím...

Gigabyte K8 Triton GA-K8NS (nForce3 250 Chipset) ATP

AMD Sempron, 2 GB DDR RAM, HDD 500 GB

Grafika vhodná, ale neznám její označení.

Děkuji.

Martin


Pokud mi je známo tak stouhle deskou byneměl být problém. Je, ale možné, že nebude dobře fungovat zvukovka v případě repro 5+1 a více. Měl jsem stejnou zvukovku dřívě a na Vistě jsem rozchodil 2+0 a 2+1. Ale 5+1 už ne.
nevhodné?
nesouhlas
souhlas
Hlasy: +0
0
re: Vista
napsal anonym , 05 leden 2009 18:04
Včera jsem zkoušel jen tak z legrace Vistu a po 2 hodinové instalaci jsem ji spustil.Jenže ouha hned při instalaci prvního programu Alkohol 120% se systém totálně zroutil a nešel nijak nahodit.To nemluvím o hrách a dalším software ,který musí být dělaný přímo pro Vistu.A co se týče grafického rozhraní mi to nepřišlo nijak úchvatné ba naopak.
Neříkám ,že je to úplně blbý systém ale asi ne pro všechny uživatele Windows.Tak jsem si říkal ,že microsoft trošku pouvažuje a sedmičky budou mnohem lepší ale podle toho co jsem viděl (uvolněná beta verze) se toho k lepšímu moc nestalo.Takže jak dlouho bude trvat než Microsoft zas přijde s něčím pořádným jako jsou třeba XP?



po 2 hodinové isntalaci? mně se instaluje 20 minut a NEJNI co dělat!!!Alcohol měl problémy, nová verze POHODA
nevhodné?
nesouhlas
souhlas
Hlasy: +0
0
re:
napsal anonym , 05 leden 2009 18:06
Tak tohle je chyba většiny uživatelů, kteri nadávají na Visty. Buď ji nikdy nevyzkouší, což váš případ není anebo ji vyzkouší, ale po pár hodiných a prvním problému celý systém smažou a nikdy mu už nedají šanci a jen na něho nadávají. Jinak to, že instalace trvala 2.hodiny vypovídá, že asi nemáte dostatečný hardware na provoz Visty. Na každém normálním PC, které je dnes v prodeji se Vista instaluje kolem 40minut. Druhá věc, pokud vím tak poslední verze Alkohol 120% pracuje ve Windows Vista bezproblému. Nejspíše jste použil starší verzi, která vám systém zhodila. Nelíbí se vám grafické rozhraní? Nevadí. Jde ho přepnout na rozhraní, které bude podobné Widnows XP anebo dokonce Windows 98. Také tvrzení, že každý software a hra musí být dělaná přímo na Vistu není pravdivé. Já sám používám, některé programy a dokonce hry, které byly napsané ještě v dobách Windows Xp, nebo dokonce W98. Neříkám, že fungujou všechny, ale ty co nefungují je menšina. Nechci Váš názor nějak kritizovat, ale po tak krátkém čase jaký jste Vistě dal si nemůže udělat objektivní názor. To samé pokud nemáte novější počítač. Na starší PC opravdu radši doporučuji Windows XP. Jinak můžu se zeptat co vám konktertně vadí na Windows 7??? Většina lidí má na něho kladný názor.


Aj vlak na Vistě 64bit bez DOSboxu jde
nevhodné?
nesouhlas
souhlas
Hlasy: +0
0
Podpora
napsal Václav , 07 leden 2009 17:59
Dobrý den, chtěl bych se zeptat jestli Windows Vista home premium 32-bit podporují 4GB RAM
nevhodné?
nesouhlas
souhlas
Hlasy: +0
0
4 GB RAM - Podpora
napsal PCMTomas , 07 leden 2009 18:31
Jde o 32 bit systém a tedy podle možností je využito 3.2 GB RAM. Zobrazovat se vám, ale bude v profilu PC 4 GB RAM. Je dobře a mít tolik paměti. Lepší než používat 2 GB RAM a následně může nějaká chybět při náročných aplikacích a hrách.
nevhodné?
nesouhlas
souhlas
Hlasy: +0
0
Podpora
napsal Václav , 08 leden 2009 18:44
Dobrý den,
Doporučujete Windows Vista koupit?A nebo raději zůstat u XP.
nevhodné?
nesouhlas
souhlas
Hlasy: +0
0
re: Podpora
napsal PCMTomas , 08 leden 2009 19:37
Dobrý den,
Doporučujete Windows Vista koupit?A nebo raději zůstat u XP.


Můj názor je jednoznačný. Pokud jste vydržel do dnešních dnů na XP, rozhodně bych si počkal na Windows 7 x64 . Přeci jenom datum vydání je za dveřmi. :!: :wink:
nevhodné?
nesouhlas
souhlas
Hlasy: +0
0
...
napsal David , 01 březen 2009 13:46
Dobrý den, mám PC (požadavky jsou tyto):

Intel Celeron(R) CPU
440 @ 2.00Ghz
2.00 Ghz 1,99GB RAM
Grafika na základní desce (Asus P5GC-MX/GBL)
HDD 320GB

Rozjedu na tom solidně Windows Vista Home Premium 32bit verzi? Na hry používám Playstation 3, tudíž by byl PC jen na práci. Nyní tam mám XP a ty šlapou výborně. Děkuji za odpověd.
nevhodné?
nesouhlas
souhlas
Hlasy: +0
0
...
napsal StepanP , 01 březen 2009 14:17
Dobrý den ,
s provozem Windows Vista by na takovém PC neměl být problém. Na hry to opravdu nebude, ale jestli budete používat PC jen internet a jednoduché aplikace bude to dostačující.
nevhodné?
nesouhlas
souhlas
Hlasy: +0
0
...
napsal David , 03 březen 2009 17:04
Děkuji za odpověd. Dá se za náročné aplikace považovat pouštění hudby, sledování filmů, prohlížení obrázku či aplikace typu qip, skype, nero, utorrent či filezilla? :?: :twisted:
nevhodné?
nesouhlas
souhlas
Hlasy: +0
0
re:
napsal Stepan_Pernicky , 03 březen 2009 17:07
Tak to určitě nejsou náročné aplikace a s jejích provozem nebude problém. Těmi náročnymi aplikacemi jsem měl na mysli třeba práci ve Photoshopu, stříhání a sledování videii ve vysokém rozlišení atd...
Děkuji za odpověd. Dá se za náročné aplikace považovat pouštění hudby, sledování filmů, prohlížení obrázku či aplikace typu qip, skype, nero, utorrent či filezilla? :?: :twisted:

nevhodné?
nesouhlas
souhlas
Hlasy: +0
0
...
napsal David , 04 březen 2009 12:21
Ajaj..... imho tak Adobe Photoshop CS2 používám,... bude to velký problém? :shock: Nechci tam nacpat něco, co se bude sekat jak das.... aby to jelo alespon tak svižně jako doted mé XP.
nevhodné?
nesouhlas
souhlas
Hlasy: +0
0
re:
napsal Stepan_Pernicky , 04 březen 2009 16:33
Pokud nebudete pracovat s více obrázky součastně a ve vysokém rozlišení tak bych v tom velký problém neviděl. Jinak vás musím upozornit, že Vista vám určitě nepoběží stejně svižně jako XP, ale zase nabízí mnohem více funkcí a podporu spoustu věcí, které se XP už nedočká...volba je hold na vás...
Ajaj..... imho tak Adobe Photoshop CS2 používám,... bude to velký problém? :shock: Nechci tam nacpat něco, co se bude sekat jak das.... aby to jelo alespon tak svižně jako doted mé XP.

nevhodné?
nesouhlas
souhlas
Hlasy: +0
0
problem
napsal NasGull , 21 září 2009 08:15
ahoj uvazuju o koupi nb od HP http://www.alza.cz/hp-pavilion...126597.htm nebo http://www.alza.cz/hp-pavilion...126606.htm a na obouch je predinstalovany operační system Microsoft Windows Vista Home Premium, ale četl sem na internetu článek že tento OS je při delším používání naprd http://www.czechcomputer.cz/user_review_doc-Q08072 81555533422166450943969127.html nevim jestli ten NB teda chci protoze XP na tyto HP nejdou? je pravda ten článek
nevhodné?
nesouhlas
souhlas
Hlasy: +0
Napiš komentář
menší | větší

busy
 
PC Magazín a FacebookPC Magazín a TwitterPC Magazín RSS
Přihlášení
Vyhledávání
Vlastní vyhledávání
Komentáře
Příbuzné téma
Twiter
Loader